גיבורי ילדות

לכולנו יש גיבורי ילדות – אנשים שגרו בסביבתנו או גיבורים הלקוחים מספרים שקראנו בילדותינו.
 
האנשים שלקולם האזנו ובדמותם צפינו בשעות אחרי הצהריים – אחרי שעות הלימודים, היו חלק חשוב מילדותנו.  לא היה ילד שלא הכיר כל תו בדמות של גיבור שנערץ עליו, דמות שהפכה את ילדותו למעניינת ונעימה יותר.
הגיבורים שלנו משתנים מדי תקופה. בימים של המושבה דמותם של שומרי המושבה ומעשיהם הלהיבו את דמיונם של הילדים ובמיוחד דמותו של דאוד אבו יוסוף שקיבל את הכינוי ה"שומר הפלאי" או אברהם שפירא שעד היום נשאלת השאלה האם היה "שומר או אגדה"?
דמויות אלו מופיעות בספרים, בשירים, בתסכיתים, בסרטים ובתכניות רדיו שנכתבו אודותם.
בשנים מאוחרות יותר הפכו שחקני ספורט לאלילי הילדים והנוער ובמיוחד נחום סטלמךיעקב ויצחק ויסוקרשמוליק רוזנטל,מוטי קקון ורבים אחרים.
גיבור ילדות נוסף המלווה את ילדי פתח תקוה והארץ כולה 50 שנה הוא קופיקו תוצר דמיונה של הסופרת תמר בורנשטין-לזר שחיה כל חייה בעין גנים. קופיקו הוא דמות דמיונית שהסביבה בה הוא חי והסיפורים והאנשים שמופיעים בסיפורים יחד איתו הם דמויות אמיתיות של תושבי שכונת עין גנים.
 
 
…. כִּי בִּפְאַת בֻּסְתָּנֵי- הַזֵּיתִים יֵשׁ מִגְרָשׁ מְעֻקָּם כְּצַלֶּקֶת:
סַנְדָּלַיִם הֻצְּבוּ שְׁעָרִים, וַאֲנִי, נַעַרְכֶם, הַשּׁוֹעֵר.
שָׁם, בַּהוּא הַמִּגְרָש הֶעָלוּם – אַל תִּרְאוּ שֶׁטָּרוּשׁ אַף עָקֹם- הוּא
שֶׁרַק טֶנִיס, כַּדוּר זְעַרְעָר בֵּין רַגְלֵי- הָרָצִים מִסְתַּחְרֵר –
גְּאוֹנֵי- כַּדוּרֶגֶל כִּשְׁמוּלִיק וּשְׁפִּיגֶל מִמֶּנּוּ יָקוּמוּ –
חֲנִיכָיו שֶׁל אוֹתוֹ הַמִּגְרָשׁ, שַֹחְקָנִים שֶׁל אוֹתָה הֶחָצֵר.
מתוך: בֵּית סִפְרִי וּמוֹרֵנוּ הַטּוֹב, זִכְרוֹנוֹת מוֹשָבָה / נתן יונתן

דאוד אבו יוסוף – 'השומר הפלאי' 


      
   
 
 
 
 
 
 
 
 רישום של יהודה ראב
 
דאוד אבו יוסוף משומריה של פתח תקוה בראשית היווסדה. 
דאוד היה יהודי שחי בקרב הבדואים במדבריות תימן. מספרים שהוא הגיע לארץ במהלך חיפושיו אחריו סוסתו שנגנבה. במהלך שהייתו בארץ נפגש עם השייח הבדואי של שבט אבו קישק ששכן באיזור המושבה פתח תקוה. השייח יידע אותו על כך שחיים בסביבה יהודים. דאוד התוודע אל המתישבים הראשונים במושבה ובמיוחד נקשר אל יהודה ראב ממייסדי המושבה ששכנע אותו להשאר עם המתישבים הראשונים. 
דאוד אבו יוסוף שהה בפתח תקוה במשך שנה, בתקופה זו הוא שמר על המושבה ולימד את תושביה להשתמש בכלי נשק. כמו כן, למד את המתיישבים על אורחות חייהם של שכניהם הבדואים, כדי שיוכלו לדעת איך להתגונן מפניהם.

דאוד אבו יוסוף היה ידוע בגבורתו ובחוכמת חייו. הוא נהג לשיר בקולו הערב ולנגן על כלי נגינה בן מיתר אחד – רבאבה. ספורים ואגדות נכתבו על אומץ רוחו וגבורתו. הסיפורים עליו השפיעו על ילדי המושבה. 
לאחר שנת שהיה במושבה נעלם וחזר למשפחתו בתימן. 

* יגאל בן נתן, הפרש מן המדבר, הוצאת 'עם עובד'

דאוד אבו יוסוף – בספרים 
* את הסיפור המלא אודות דאוד אבו יוסוף – 'השומר הפלאי' ניתן לקרוא בספר 'התלם הראשון',  מזכרונותיו של יהודה ראב. 
 

  

* מלכה סטי, 'השומר הפלאי' – תסכית , בהוצאת מרפ'ד פתח תקוה

  

* דן אלמגור, 'כוכב הזמר' הראשון, 'עתמול' כרך כ'ג, חשון תשנ'ח 1997

  

דאוד אבו יוסוף – בשירים 



נתן יונתן בן המושבה מתאר אותו בשירו 'דהוד' בספרו שירי עפר ורוח.  
(השיר המלא מצורף בהמשך) 


דאוד אבו יוסוף – קישורים
 

* אהוד בן עזר, 'אנשי דורות קודמים – דאוד אבו יוסוף', מתוך 'מעריב לילדים', 1982

  

דהוד אבו יוסוף – נתן יונתן   
מתוך הספר שירי עפר ורוח , ספרית הפועלים 1981
 
הו דהוד אבו יוסוף, דהוד !
ינגנו הראבאבה, העוד
הו דהוד אבו יוסוף, לאן
הוא חלף על סוסו כענן?
 
בכרמים הגנב והתן
והבנת מחכה בבסתן
מקשיבים בקתה היהוד
לזמרת הג'והר והעוד.
הם מעט וגדול הנכר
אל תטוש את אחיך מחר !
 
יא דאוד ! אין עונה. כמו בא
כן הלך; אל חשכת המדבר.
 
העביה שחורה. הלילה שחור
אבו ליג'ה גואה. בבקתה רועד אור
שעטות סוס דוהר, איש בדלת נוקש;
הי, הזר ! השלום או דמים תבקש?
 
איש בפתח נצב. רועשים קני הסוף:
תנו חסות לנודד, שק שבלת לסוס…
הו חכה, הנכרי, עם פתח לראות
איך יביטו אליו עינים הזרות.
 
דהוד ….או אבו יוסוף, דהוד ! 
ינגנו הרבאבה, העוד.
… ובנוח עצבות על דהוד
ושלף לו ראבאבה או עוד
וניגן לבדו בנכאים
איש יחיד ושיור הגלמוד.
 
או ישיר אגדות מן ערב
ובכו הגברים והטף.
ותשכח את ענייה יתומה
ותזכיר אהביה עלמה.
נאנח, נאנח הג'מעא
ומלא המדפה דממה.
רק שירת הנוכרי וקסמה.
 
דהוד ….או אבו יוסוף, דהוד ! 
ינגנו הרבאבה, העוד.