למידה דיגיטלית

למידה דיגיטלית

מטרה Ι רציונל Ι איך עושים את זה? Ι איך עושים את זה טכנולוגית? Ι דוגמאות Ι חינוך 2030 ידע מיומנויות וערכים וגישות Ι מה צריך לקחת בחשבון? Ι תשתיות פיזיות וטכנולוגיות Ι חיבוריות ושיתופי פעולה Ι טיפים Ι מה הערך המוסף Ι סרטונים ופעילויות להרחבה Ι 

 

> מטרה 

לאפשר גמישות לימודית ויכולת לחזק תהליכי למידה, באופן המשלב למידה מרחוק, באמצעות כלים דיגיטליים.

לראש העמוד

 

> רציונל 

למידה דיגיטלית היא למידה משולבת ((blended learning הכוללת רכיבים פרונטליים ודיגיטליים. הלמידה זו מתקיימת בסביבה טכנולוגית המייצרת הזדמנויות חדשות והקשרים שלא יכלו להיווצר בלמידה פרונטלית או כיתתית. האפשרויות המגוונות לשילוב טכנולוגיות בתהליכי למידה, והסוגים השונים של הטכנולוגיות הופכים את פיתוח הלמידה לנוסחה של תמהיל פתרונות מעניין ומסקרן.

לראש העמוד

 

> איך עושים את זה? 

  • הלמידה הדיגיטלית נעשית באמצעות כלי מחשובי שמחובר לתקשורת אינטרנט ומתבצעת לרוב תוך הפרדה במקום ובזמן בין הלומד למנחה. 
  • למידה זו מציעה מגוון של פתרונות למידה הכולל מתודות שונות כגון: למידה מתוקשבת, למידה מקוונת, למידה מרחוק, למידה אלקטרונית ,(E-learning)  למידה סינכרונית, למידה א- סינכרונית, שיחת ועידה בוידאו ,(video conferencing) מיקרו למידה (Micro Learning) ועוד. 
  • הלמידה יכולה להתקיים בתוך מפגש עצמו או בין המפגשים (לקראת המפגש).הלמידה יכולה להתרחש במפגש פנים מול פנים או מרחוק הלומדים יוצרים תוכן דיגיטלי כחלק מעיבוד של תהליך חשיבה ולמידה ומייצרים טקסט, תמונה, סרטון, שיעור, תקציר, תקליט ועוד.

לראש העמוד

 

> איך עושים את זה טכנולוגית?

למידה דיגיטלית מתרחשת באופנים שונים ובסביבות למידה דיגיטליות מגוונות. הלמידה הדיגיטלית יכולה להיות : סינכרונית או א-סינכרונית

 למידה מעורבת (Blended learning) – השילוב ביניהם 

 

 

  • באופני הלמידה השונים סינכרוני או א-סינכרוני המנחה יכול:
    • לשלב מאמרים, סרטונים מצגות, מצגות בשילוב קריינות בכלי  screen o matic,  קישורים לאתרים. החומרים יכולים ללוות את המפגשים, תיעוד או ללמידה עצמית לפני המפגש כדוגמת הכיתה ההפוכה. ראו כלים דיגיטליים בלמידת חקר באמצעים טכנולוגיים   
    • להפעיל את הלומדים בכלים דיגטליים אם זה במפגש פנים מול פנים או בלמידה מרחוק כדוגמת Mentimeter , Forms דיון בצ'אט, Padlet , קבצים שיתופיים.

לראש העמוד

 

> דוגמאות

  • כיתה הפוכה: הלומדים מבצעים תהליך למידה עצמאי לפני המפגש הכיתתי. 
  • מנחה יוצר הפעלה בזמן השיעור באמצעות טלפונים ניידים או טאבלטים למשל: סקרים, דיונים,   
    חידונים תחת רשת כיתתית.
  • מנחה מעדכן ביחס לתכני הקורס, שולח לו"ז למשימות במסגרת בלוג, מצייץ עדכונים ללומדים,
    טיפ יומי, תזכורות למועדי הגשה/מבחנים.
  • מנחים ולומדים משתפים במצגות ובסיכומי שיעור.
  • מנחה שולח לינקים ליצירת יומן מסע שמלווה את הקורס בבלוג משותף של הלומדים.

לראש העמוד

 

> חינוך 2030, ידע מיומנויות ערכים וגישות

זמישות, שיתוף פעולה, סקרנות, שוויון, מכוונות למטרות והשלמתן, מיומנויות שימושיות לטכנולוגיות מידע ותקשורת, מוטיבציה.

לראש העמוד

 

> מה צריך לקחת בחשבון?

  • לייצר מרחב מלווה תחום דעת לארגון לדוג': Moodle, סביבות ענן : google classroom/ Microsoft office 365, לתכנון ולניהול של ההוראה הלמידה וההערכה, בעבור הלומדים. 
  • המרחב יציע דגמי הוראה חדשניים המשמשים כצירים מארגנים למשל: אוריינות מידע ומדיה, למידה מבוססת פתרון בעיה, למידה מבוססת משחק, חשיבה עיצובית, למידה מבוססת תופעות.

לראש העמוד

 

> תשתיות פיזיות וטכנולוגיות

סביבה טכנולוגית כגון: מכשירי טלפון ניידים/מחשבים נייחים/ניידים/טאבלטים, גישה לאינטרנט, מיקרופון, מצלמה.

לראש העמוד

 

> חיבוריות ושיתופי פעולה

החיבוריות ושיתופי פעולה בסביבה הדיגיטלית הם רבים ומגוונים. ניתן ליצור חיבורים ללא הגבלת מרחק ומקום, עם גופים רלוונטים שונים המעוניינים בשיתוף. 

לראש העמוד

 

> טיפים 

  • נתבו את הלמידה למכשירי הסמארטפונים והטאבלטים, ולא רק למחשב. 
  • שריינו מראש, איש טכני שיכול לתמוך בזרימת המערכות הטכנולוגיות במפגש. 

לראש העמוד

 

> מה הערך המוסף

למידה דיגיטלית נותנת מענה לצרכים ארגוניים מרכזיים במאה ה- 21:

  • למידה בכל זמן ובכל מקום: למידה נגישה וזמינה. אין הכרח צורך להגיע לכיתה כלשהי על מנת ללמוד משהו חדש.
  •  למידה אישית: מתנהלת בקצב, מסלול ותוכן אישי המותאם לצרכי הלומד, לפערים המקצועיים שלו ולהעדפות שלו בלמידה והתפתחות
  • למידה פעילה: אפשרויות אינטראקציה מידית בין הלומד והמחשב הגורמת ללומד להיות מעורב בתהליך הלמידה. טכנולוגיות רבות מאפשרות את העצמת חווית למידה וכך היא נעשית משמעותית יותר ללומד.
  • למידה עדכנית שמנוהלת בזמן-אמת

לראש העמוד

 

> סרטונים ופעילויות להרחבה

כל מה שרצית לדעת על למידה דיגיטלית ולא העזת לשאול

מרחב למידה דיגיטלי כיתתי
הבניית ידע בסביבה דיגיטלית
קמפוס IL – מה זו למידה דיגיטלית (כתוביות בעברית)
פרדוקס הלומד הדיגיטלי 2030 – אמיר ויינר, שה"ם –האוניברסיטה הפתוחה

לראש העמוד