על מה? (הגדרה)
למידה פעילה היא גישת הוראה שבה הלומד מעורב ופעיל בתהליך הלמידה באמצעות פעילות התנהגותית כלשהי: ניהול דיון, פתרון בעיות, כתיבת יומן, משחק תפקידים ועוד בניגוד לגישה המסורתית בה הלומד מקבל ידע פסיבי מהמנחה. למידה פעילה עשויה להימשך בין מס' דק' ועד למפגש שלם או מס' מפגשי למידה.
למה בכלל? (רציונל)
למידה פעילה מטילה על הלומד מידה רבה יותר של אחריות מאשר גישות פסיביות כמו הרצאות, ומפתחת את יכולתו של הלומד להתאים את הלמידה שלו למצבים משתנים. למידה אקטיבית היא למידה משמעותית אשר מבנה אצל הלומד ידע חדש על גבי הידע הקיים באמצעות יצירת סכמות אישיות יעילות (פיאז'ה).
איך עושים? (רעיונות לביצוע)
- עבודה בקבוצות/שיתופית – חקר ,אפשר להציע שימוש בטכנולוגיה (קבצים, מודל וכד'), הדמיה של העולם האמיתי, לדוגמה קבוצות עבודה שכל קבוצה משמשת בתפקיד אחר אחראית על תחום אחר- כדוגמת רובוטיקה first
- דיונים פעילים
- משימות התבוננות במרחב: – צילום, איסוף מידע מהמרחבים השונים, שימוש בלוחות תוכן, שאילת שאלות על הנצפה
- איסוף נתונים ותוצרים באמצעים טכנולוגיים – מנטימטר, פדלט
- יצירת תוצר במהלך המפגש או בסיומו של תהליך (אפשר ממחושב)
- שימוש במשחקים במפגש או יצירה שלהם תוך כדי מפגש. (אפשר גם ממוחשבים)
- מתן אפשרות בחירה נושאית ללמידה, לפי תחומי עניין של הלומד
- שאילת שאלות מערערות – שוברות סכמות
- יצירת סקרנות הלומד ע"י שימוש במדיה
- אקווריום המזמן למידה ע"י צפייה ושיח לאחריו
- מתן משימות המזמנות צפייה/הקשבה פעילה
- מתן משימות בין מפגשים – כהכנה למפגש ויצירת ציפייה אצל הלומד
- יצירת למידה סביב בעיה או פרויקט (מערכתית)
- יצירת קהילת חשיבה (יורם הרפז)
- למידה חוץ כיתתית
- שימוש בסימולציות
- פעילות חקר מקרה
עוד על…(הרחבה)
- מאמר מעניין העוסק בלמידה פעילה בקרב סטודנטים
- סרטון קצר הממחיש את החשיבות של למידה פעילה בצירוף מס' אפשרויות לעשות כן
- נתיבים להוראה משמעותית – מסמך משה"ח למתודולוגיות ללמידה פעילה
- דרכי למידה – גוגיה
- להבין זה לבצע/יורם הרפז
- שיחה של יורם הרפז עם פרופ' דיוויד פרקינס
- 10 צעדים לתכנון למידה היברידית יעילה
- יישום הלמידה החדשה
- למידת עמיתים
- למידה בין מפגשים
- מכוונות לתוצר