מרחב שכבתי ללומד העצמאי
בית הספר: ישיבת אמי"ת כפר גנים
מנהל: הרב ניצן ברגר
עיצוב: אביטל ויזנפלד בשיתוף רשת אמי”ת
ישיבת אמי"ת כפר גנים מציגה חזון שנוגע בשלושה תחומים: ערכים, מצויינות ואחריות.
בשנים האחרונות הוקם בישיבה צוות מו"פ שעסק בקידום ושכלול החינוך, דרכי ההוראה והלמידה. התהליך נעשה בהלימה לחזון הישיבה כחלק מרשת אמי"ת והושם בו דגש על העצמת ערך ה"אחריות".
פותח מודל "למידה בית מדרשית במרחבים הפתוחים" שמטרתו להביא את התלמידים להיות לומדים עצמאיים, פעילים וחדשניים שמסוגלים להוביל ולנהל את הלמידה שלהם באמצעות מיומנויות חקר, למידה עצמית, למידה שיתופית ורפלקציה, למידה התנסותית ולמידה מותאמת לסגנון אישי.
כחלק מהמודל, בפועל שונו התפיסות הקלאסיות של מורה מול 35 תלמידים בכיתה סגורה בשיעור בן 45 דקות.
בחזון, הלמידה מתרחשת ביחידות הוראה ארוכות (בנות 90 דק' לפחות), במרחבים פתוחים ומגוונים שנותנים מענה לסגנונות ודרכי למידה שונים, לדרישות הטכנולוגיות המתקדמות ולצרכים הדינאמיים של המודל הנע מלמידה עצמאית, דרך התכנסות של קבוצות לימוד קטנות (2 – 10 תלמידים), התכנסויות של מליאת הכיתה (כ30 תלמידים) ועד מליאת השכבה כולה (כ 135 תלמידים). מרחבים אלה חשוב שיעוררו השראה אצל כל באי המקום וישמשו ליצירת מפגשים.
כמו כן, המודל פותח כך שבכל רגע נתון עומדים ארבעה אנשי צוות הוראה מול כל שכבה (3 כיתות מקוריות). תפקידו המסורתי של צוות ההוראה שעסק בעבר בעיקר בהעברת ידע, השתנה לתפקיד של הנחיה והובלת תהליכי למידה אצל התלמידים. צוות ההוראה נדרש להעצים את עבודת הצוות, פיתוח והכנת יחידות ההוראה, ובמהלך הלמידה הוא זמין לתלמידים. כל מרחב שכבתי מכיל מרחב שמיועד לצוות השכבה לצרכי ישיבות צוות, פיתוח החומרים ויחידות ההוראה, לעיתים בשילוב עם התלמידים עצמם.