תחנות העצמה אימון במיומנויות המאה ה-21
בית ספר: יסודי אריק איינשטיין: מרחב M21
מנהלת בית ספר: פזית רייכר
עיצוב: דרורה פסטרנק
רקע כללי
מבנה בית חינוך ע"ש אריק אייינשטיין הינו חדש ובנוי על פי תפיסה שחללי הלמידה חייבים לפרוץ את גבולות הכיתה החוצה. החלל הבין כיתתי, המהווה חלל כינוס שכבתי, הינו חלל גדול ומואר המאפשר יצירת מתחמי למידה מבלי לפגום בתנועה ובאור הטבעי שבמרחב. המרחב לחדשנות ולמחשבה פורצת יבנה בחלל הכינוס של שכבת כיתות ה'.
א. מבנה
המתחם יורכב ממספר מתחמי העצמה אשר יחשפו את התלמידים לכל אחד מהשלבים בתהליך של חדשנות.
המתחמים יוגדרו באמצעות מחיצות מעץ שניתן לנייד אותן . המחיצות מהוות אמצעי מגדיר מחד ומאידך אמצעי משרת את הצרכים הלימודיים בתחנה.
במחיצות משולבים חלקים סגורים היוצרים אינטימיות וחלקים פתוחים המאפשרים קשר עין ותקשורת עם שאר התחנות.
ב. תנועה
התחנות יוצרות את התנועה בחלל. חלקן ממוקמות לאורך הקיר וחלקן ממוקמות בחלל כך שנוצרת תנועה בין המתחמים, באופן המשקף את התהליכים בעולם האמיתי. במרכז החלל תמוקם מפת הארץ, כשטיח רצפתי, שתהווה "צומת" דרכים בתהליך החקר (תוכנית הלימודים בשכבת כיתות ה' הינה אני והמדינה).
ג. חומריות
המהות המוגדרת של החלל היא חלל עבודה. השימוש בעץ טבעי ועץ OSB מעניקים לחלל תחושה של אותנטיות' ראשוניות ופשטות כפי שקיים בסדנאות עבודה. החזרתיות בחומר יוצרת חיבור ושפה אחידה.
ד. צבעוניות
בחלל משולבות שתי מערכות צבעוניות, מערכת מונוכרומית של צבעים קרים היוצרים שקט ועומק ומאפשרים לתלמידים להרחיק במחשבות: צבע צהוב כאמצעי
מעורר וממריץ למחשבה ולפעולה.
ה. הריהוט
מרחב הלמידה יספק מגוון עשיר של פרטי ריהוט המותאמים לצרכים התפקודיים של התחנה ולצרכים ולסגנונות הלמידה של כל תלמיד.
בחלל שולחנות מודולריים ושולחנות קבועים, אמצעי ישיבה ומנחי למידה שונים, ישיבה, עמידה, רביצה, שכיבה, פרטני, קבוצתי, מליאתי.
ו. טכנולוגיה
המרחב יספק לתלמידים אמצעים טכנולוגיים חדשניים הדרושים בתהליך של חקר , מרעיון למוצר. האמצעים, כגון, מחשבים, מסכים, לוח חכם, לוחות ושולחנות מחיקים, מדפסת לייזר ומדפסת תלת ממדית ישולבו בתחנות על פי הצורך.
ז. גרפיקה
הגרפיקה על הקירות תספק את הגירוי, ועקרונות מנחים בבחינת קביים המסייעים לתלמידים לחקור מחד, ומאידך גירוי למחשבה פורצת.
על הרצפה ישולבו חיצים המשקפים את הדינמיקה ואת התנועתיות בתהליכי חקר. בתקרה ישולבו "אריחי השראה".
מימושו של מרחב חדשנות פורץ דרך בסביבות הלמידה באיינשטיין יביא לתוך בית הספר את הרוח ואת העשייה החדשנית שמנשבת בעולם החוץ בית ספרי.
חדשנות פורצת דרך הדמיות אריק אינשטיין