למידה באמצעות מקורות השראה

מקורות השראה

מטרה Ι רציונל Ι איך עושים את זה? Ι איך עושים את זה בלמידה דיגיטלית?  Ι דוגמאות Ι חינוך 2030 ידע מיומנויות וערכים וגישות Ι מה צריך לקחת בחשבון? Ι תשתיות פיזיות וטכנולוגיות Ι חיבוריות ושיתופי פעולה Ι טיפים Ι מה הערך המוסף Ι סרטונים ופעילויות להרחבה Ι 

 

> מטרה 

ליצור ריגוש ולרומם את רוח הלומד כך שישתוקק לפעול וליצור.

לראש העמוד

 

> רציונל 

האדם היא יצור חברתי, לומד ומשתפר דרך השראה וחיקוי. מקור ההשראה יכול להיות אדם, ארגון, גורם מעשה אדם (רעיון ,יצירת אמנות וכד) או גורם מן הטבע המעורר בנו השראה. מקור ההשראה יכול להיות אקטיבי, כלומר, כזה הפועל באופן מוכוון כדי לעורר השראה באחרים או פסיבי, במשמעות של להיות שם עבור אלו המחפשים השראה ורוצים לקבלה כמו במקרה של גורמים מעוררי השראה מן הטבע.

לראש העמוד

 


> איך עושים את זה? 

4 שלבים בדרך להוראה מעוררת השראה

  1. חווית המנחה – את ההיבטים המלהיבים אתכם בנושא הלימודי, אלו שמעוררים בכם סקרנות, עניין וחדווה, יש לתרגם לפעילות המתאימה ללומדים למשל, להביא אל מרחב הלמידה, שחקן תיאטרון הנכנס לדמות בצורה מושלמת; שחקן כדורגל המבקיע ממצב בלתי אפשרי — ביצועים מעולים כאלה של מקצוענים עשויים לעורר השראה.
  2. מידת היצירתיות– בחרו בדרכים יצירתיות, שתלבה את ההתלהבות שלכם כמנחים,  להצגת הנושא באופן שיתחבר לחוויה של הלומדים. 
  3. ערך ההתלהבות – שיתוף  הלומדים ברגשות ההתלהבות שלכם, יחזקו את עוצמת ההנחיה. הגיעו למפגש ברמה אנרגטית גבוהה וספרו ללומדים ממה אתם מתלהבים ושזהו אחד הנושאים המעניינים והאהובים עליכם. 
  4. תחומי העניין והריגוש של הלומדים – עודדו את הלומדים למצוא בחייהם חוויות דומות של התלהבות ולספר עליהן, לחוויות אלה – נסו למצוא קשרים והקשרים לנושא הנלמד.

לראש העמוד

 

> איך עושים את זה בלמידה דיגיטלית? 

  • השראה ניתן ליצור באמצעות -סרטון, תמונה.
  • שימוש בכלים דיגיטלים ליצירת גירוי לימודי מעורר השראה כלים כגון padlet, mentimeter 
  • חיבור לסביבות מעוררות השראה באינטרנט כמו מוזיאונים 
  • יצירת מוזיאון דיגיטלי אישי ובו מוצגות תערוכות שונות. מוצע להשתמש בכלים  Artsteps ,  –                 תבנית גלריה  emaze
  • למידה דרך משחק ,להעביר חוויה כמו –to be education

לראש העמוד

 

 דוגמאות

לראש העמוד

 

> חינוך 2030, ידע מיומנויות ערכים וגישות

פרספקטיבה וגמישות קוגניטיבית, יצירתיות, סקרנות, פתרון בעיות, כבוד (גיוון תרבותי), מיומנויות ידניות הקשורות לאומנויות, מוסיקה וחינוך גופני, תשומת לב, מוטיבציה, פתיחות.

לראש העמוד

 


> מה צריך לקחת בחשבון?
מנחה משמעותי, פועל ליצירת חיבורים עם הלומדים אל עולמם לחייהם ולחוויותיהם ומכוון את תהליכי הלמידה באמצעות תחום תוכן שנוגע ללומדים, מעניין אותם וחשוב להם. 

לראש העמוד

 


> תשתיות פיזיות וטכנולוגיות

סביבה מעוררת השראה/תערוכה, מיצגים שוברי שגרה, תכנים מעוררי עניין. 

לראש העמוד

 


> חיבוריות ושיתופי פעולה

למנחה תפקיד חשוב כקטליזטור, הצלחתו נובעת מהיכולת שלו "להדביק" כמה שיותר לומדים במוקדי התשוקה הלימודיים שלו.  

לראש העמוד

 

> טיפים 

  • כדי לעורר השראה בלומדים, על המנחה לפתח את תשוקה ללמד אחרים מעבר לתשוקתו לתכנים עצמם. 
  • יש לזכור כי, ההשראה אינה רק ניתנת, היא גם נלקחת , כלומר ההשראה אינה תלויה רק בה עצמה, אלא גם במי שההשראה התעוררה בו. 

לראש העמוד

 

> מה הערך המוסף

מהמחקר עולה כי מנחים מעוררי השראה מציגים רמת מקצועיות גבוהה הבאה לידי ביטוי במאפיינים כגון ניהול התנהגות, ניהול מרחב, ניהול זמן ומשאבים ביעילות, הגדרה מפורשת של ציפיות ויעדי למידה מאתגרים, ושימוש מיומן בשאלות ובמשוב ההופך את השיעורים לאינטראקטיביים ומרחיב את תחומי הלמידה.

לראש העמוד

 


> סרטונים ופעילויות להרחבה

הוראה מעוררת השראה

קווים לדמותו של בית ספר מעורר השראה

הדרך להוראה מעוררת השראה
איך מנהיגים גדולים מעוררים השראה ופעולה (סרטון)

לראש העמוד