"חקוק בזכרון" - הנצחת לוחמים, אירועים ומלחמות ברחובות ובאתרי העיר

חקוק בזכרון

"חקוק בזכרון" 
פתח תקוה מנציחה ברחובותיה ובאתריה את הלוחמים, האירועים והמלחמות מאז ימי הקמת המושבה ועד היום. 

"אנחנו עם אשר האנדרטות שהקים לא היו אף פעם אנדרטות נצחון. האנדרטות שלנו, כולן, חקוקים עליהן שמות הנופלים"    הרמטכ"ל דוד אלעזר

קישורים נוספים באתר הפסג"ה:

           "רחובות מספרים"
           דפי מידע "להכיר ולהוקיר" 
           דפי מידע "חותם שלא תם" 
           דפי מידע "מאתרים אתרים"
          "קבורה והנצחה – סיפורי מצבות בבית העלמין סגולה"  


רחובות

אביאל –  על שם ישראל אפשטיין, גונדר אביאל, מורה ומחנך בעיר. נהרג בעת שליחות האצ'ל באיטליה, עצמותיו הועלו לקבורה בארץ ב-1953.

אורלוב –  על שם זאב אורלוב, מחללי מאורעות תרפ'א. במלחמת העולם הראשונה התנדב זאב לגדוד העברי ושרת בו עד פיזורו. נפל במאורעות כ'ז בניסן תרפ'א בפתח תקוה.

אלקחי –  על שם מרדכי אלקחי, מעולי הגרדום. נשפט והועלה לגרדום בעכו, באפריל 1947, יחד עם דב גרונר, אליעזר קשאני ויחיאל דרזנר.

בוך –  על שם ישי בוך, פעיל במכבי 'אבשלום' וחבר בהגנה. נפל במלחמת השחרור בראש העין.

בן יוסף –  על שם שלמה בן יוסף עולה הגרדום הראשון.

בנימיני אמיר – על שם אמיר בנימיני, בן עין גנים שנפל במלחמת 'שלום הגליל', בקרב בעין א- תינה בלבנון.

גולומב –  על שם אליהו גולומב (1893-1945). ממקימי הגדוד העברי הראשון ומראשוני מתנדביו, מראשי הבטחון בארץ.

גיסין – על שם אבשלום גיסין, מחללי מאורעות תרפ'א.

גלעד –  על שם מצבת הזכרון שהוקמה במקום בו אירעו מאורעות תרפ'א במושבה, בסמוך לתל מלאבס.

גרונר – על שם דב גרונר, איש אצ'ל מעולי הגרדום. הוצא להורג בידי הבריטים על השתתפותו בהתקפה על משטרת רמת גן הועלה לגרדום יחד עם מרדכי אלקחי, אליעזר קשאני ויחיאל דרזנר.

גרינשטיין – על שם חיים צבי גרינשטיין, מחללי מאורעות תרפ'א.

דובדבני – על שם משה דובדבני, שנפל בלטרון במלחמת השחרור.

דינוביץ – על שם אבשלום דינוביץ, מחללי מלחמת השחרור. שירת כנוטר ובמלחמת העצמאות שירת בחטיבת 'אלכסנדרוני'. השתתף במבצע 'דני' ולחם עם יחידתו באזור מגדל צדק.

דרזנר – על שם יחיאל דרזנר 'דב רוזנבאום' מעולי הגרדום יחד עם מרדכי אלקחי, אליעזר קשאני ודב גרונר.

יחיאל דב היה פעיל בשורות האצ'ל, השתתף בהתקפה על משטרת רמת גן ובפעולות רבות אחרות, ביניהן מיקוש פסי הרכבת. תקופה מסוימת שימש גם כמפקד הח'ק 'חיל הקרב' בפתח תקווה, והיה ראש החוליה שיצאה ב'ליל ההלקאות' לפעולה מפתח תקוה. לשופטיו אמר:'חשבתם שנרכין ראשנו בפני עריצותכם. טעיתם! אנחנו נשבור את השוט שלכם'.

דקר – לזכר נספי הצוללת דקר, צוללת חיל הים  שנרכשה מבריטניה ב-1965, וטבעה בדרכה לישראל בינואר 1968, כשעל סיפונה 69 אנשי חיל הים. ב – 6 למארס 1968 הכריז שר הביטחון משה דיין בכנסת, כי הדקר ו-69 אנשי צוותה נחשבים אבודים.

דרך רבין – יצחק רבין היה רמטכ'ל מלחמת ששת הימים. הוא נולד בירושלים ולמד בבית הספר החקלאי 'כדורי'. את שירותו הצבאי החל עוד בהיותו נער בשורות הפלמ'ח, ובשיא הקריירה הצבאית כיהן כרמטכ'ל במלחמת ששת הימים. לאחר שחרורו מהצבא פנה לפעילות ציבורית ופוליטית כשגריר בארה'ב, כשר בממשלה וכראש ממשלה. בכהונתו האחרונה כראש ממשלה חתם הסכם שלום עם ממלכת ירדן, ופעל לקידום השלום עם הפלסטינים על בסיס הסכמי אוסלו ועל כך זכה בפרס נובל לשלום. נרצח על ידי מתנקש יהודי ב-י'ב בחשוון תשנ'ו (4, בנובמבר 1995). יום רצח יצחק רבין נקבע כיום זיכרון ממלכתי.

האחים ישראלית – על שם האחים יעקב ואריה ישראלית, שנפלו במלחמת השחרור.

האצ"ל – ארגון צבאי מחתרתי שנוסד ב-1931 ע"י מפקדים שפרשו מ'ההגנה' לאחר שסברו שידה רכה מדי לאחר מאורעות תרפ"ט.

ה' באייר–  יום העצמאות של מדינת ישראל. היום בו הכריז בן גוריון, על הקמת מדינת ישראל.

ההגנה – על שם ארגון ה'הגנה' שהיה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי והיווה את התשתית עם הקמת המדינה להקמת צה'ל.

החמישה –  מנציח את חמשת חללי שכונת 'מולדת' במחנה יהודה, שנפלו במלחמת השחרור בנגב. הנופלים הם: יוסף שרעבי, משה שמן, חיים כהן הרמתי, אהרון יאיר מדהלה, אליהו מזרחי.

הל'ה – על שם מחלקת הל'ה, מחלקה של הפלמ'ח שיצאה במלחמת השחרור לעזרת גוש עציון הנצור, ונהרגה כולה 35 לוחמים ועמם מפקדם דני מס .

המגינים – מנציח את מגיני פתח תקוה.

הנצחון – על שם נצחון צה'ל במלחמת סיני ב-1956.

העצמאות – על שם יום העצמאות של מדינת ישראל החל ביום ה' באייר, היום שבו הוכרז על הקמת מדינת ישראל בשנת תש'ח (15 במאי1948).

הפלמ"ח – על שם פלוגות המחץ, הכוח הצבאי הסדיר של 'ההגנה'.

הצוערים – רחוב להנצחת בה'ד 1,  שאומץ על ידי העיר פתח תקוה.

הצנחנים – על שם חטיבת הצנחנים שהוקמה בשנת 1950.

השלושה –  על שם שלשה מבני עין גנים שנפלו במלחמת השחרור: יוסף סימבול שנפל בירושלים, נתן בלס שנפל בגליל, מתניה נתיבי שנפל בסג'רה.

חביבה רייק – על שם חביבה רייק לוחמת בהגנה – צנחנית. נמנתה עם אנשי יחידת הצנחנים שהוקמה במלחמת העולם השנייה במטרה להילחם בנאצים. נתפסה  על ידי הנאצים והוצאה להורג ב‏ -20 בנובמבר  1944  יחד עם ששה מחבריה.

חטיבת אלכסנדרוני – על שם חטיבת אלכסנדרוני, אחת משתיםעשרה החטיבות שהוקמו במלחמת העצמאות והיוו את הכוח הלו0חם של צה'ל. חטיבת אלכסנדרוני קיבלה את המספר 3, החטיבה התבססה על מתנדבים, ועם הקמת צה'ל, על מגוייסים, שברובם התגוררו בגזרת החטיבה

חיים לסקוב –  על שם הרמטכ'ל החמישי של מדינת ישראל.

ח"ן – על שם חיל נשים אחד מחילות צה'ל.

חנה סנש –  על שם הצנחנית חנה סנש. נמנתה עם אנשי יחידת הצנחנים שהוקמה במלחמת העולם השנייה במטרה להילחם בנאצים. ב-1944 צנחה סנש ביוגוסלביה בשליחות היישוב והמודיעין הבריטי ומשם הגיעה להונגריה  ונתפסה. עונתה באכזריות על ידי הנאצים אך לא נשברה. הוצאה להורג בנובמבר 1944. עצמותיה הועלו לארץ ב-1950.

טרומפלדור – על שם יוסף טרומפלדור מגיבורי תל חי ,לוחם וחלוץ שהגן על ההתיישבות בארץ. נהרג על ידי פורעים ערבים בתל חי, בי'א באדר תר'פ. סיפור גבורתו היה סמל  ללגבורה ולהגנה  על הארץ.

יד הבנים – לזכר בני העיר שנפלו במערכות ישראל.

יקותיאל אדם –  על שם יקותיאל אדם שכונה 'קותי'. האלוף קותי שהיה סגן הרמטכ'ל הוא הקצין הבכיר ביותר של צה'ל שנהרג במלחמת לבנון.

כ'ז בניסן – יום המנציח את מאורעות תרפ'א. בכ'ז ניסן תרפ'א 05.05.1921 תקפו אלפי פורעים ערבים את פתח תקוה.בתום יום הקרב איבדה פתח תקוה ארבעה מבניה: אבשלום גיסין, זאב אורלוב, חיים צבי גרינשטיין, נתן רפופורט.

כ'ט בנובמבר – על שם היום בשנת 1947 בו החליטה עצרת האו'ם על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.

לוחמי השחרור – להנצחת תרומת הלוחמים בני העיר במלחמת השחרור.

לח"י –  מחתרת שהקימו פורשי האצ"ל שהתנגדו להפסקת המאבק במנדט הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה.

מבצע קדש – על שם מבצע קדש או מלחמת סיני, מלחמה שנוהלה בין מצרים לישראל ב- 1956, במהלכה כבשה ישראל את חצי האי סיני.

מזרחי – על שם אברהם מזרחי, אחד מחמשת אנשי האצ'ל שיצאו כנגד הבריטים בפעולת 'ליל ההלקאות'. אברהם מת מפצעיו וחבריו: יחיאל דרזנר, מרדכי אלקחי ואליעזר קאשני, הועלו לגרדום בעכו על ידי הבריטים.

מלחמת ששת הימים – על שם המלחמה שהתרחשה ביוני 1967  ושבעקבותיה התרחב מאוד שטח מדינת ישראל ,וסופחו  שטחים  שנכבשו מירדן, סוריה ומצרים ובהם: הגדה המערבית, רמת הגולן וסיני .

מילר שלמה –  על שם שלמה מילר, מחללי מלחמת השחרור. שלמה מילר, הבן הבכור של קיבוץ גבעת השלושה, מפקד הפעולה כנגד ערביי הכפר פג'ה, נפצע בעת הפעולה בראשו נפטר מפצעיו.

משעול הבנים –  משעול הבנים מנציח את בני מחנה יהודה שנפלו במערכות ישראל.

נתן אלבז–  על שם טוראי, נתן אלבז שהקריב את חייו כדי להציל את חבריו במלחמת השחרור. מעשה ההקרבה שלו זיכה אותו בציון לשבח מאת הרמטכ'ל ובעיטור המופת.

סיני – על שם מלחמת סיני, המכונה גם 'מבצע קדש' 1956.

עולי הגרדום – תשעה מלוחמי האצ'ל ושלושה מלוחמי הלח'י שנתפסו על ידי שלטונות המנדט הבריטי, נשפטו, ונדונו למוות בתלייה. בין לוחמי האצ'ל שלשה מבני פתח תקוה יחיאל דרזנר,אליעזר קשאני ומרדכי אלקחי.

צה"ל– כהוקרה לצבא העם שכולנו חלק ממנו. צבא הגנה לישראל הוקם בכ'ב באייר תש'ח, 31.5.1948, כצבאה היחיד של מדינת ישראל.

קשאני – על שם קשאני אליעזר –  'סגן ברק' – מעולי הגרדום. יצא לפעילות  'ליל ההלקאות'. נתפס עם חבריו נשפט והועלה לגרדום בכלא עכו.

רפפורט – על שם נתן רפפורט, מחללי פתח תקוה במאורעות תרפ'א.

קיש –  על שם הבריגדיר קיש

תל חי – 'תל חי' הוקמה בגליל העליון ב- 1918 על ידי ותיקי ה'שומר'. בתקריות עם ערביי הסביבה, שהגיעו לשיאן ב- י'א באדר תר'פ- 1920, נפלו יוסף טרומפלדור ושבעה ממגיני תל חי.

 

גנים ציבוריים וגינות

גן 'גבורי מלחמת כיפור' ברחוב פיארברג

לציון מלחמת יום כיפור, שנת 1973. מלחמה שבה ניסו מצרים וסוריה להחזיר לעצמן חלק מהשטחים שאיבדו במלחמת ששת הימים, ובסופה מצאו את בירותיהן בטווח הארטילריה הישראלית.

גן הבנים שכונת נוה עוז בין הרחובות ביטרמן וקפלן, להנצחת בני השכונה שנפלו במערכות ישראל.

גן העצמאות 'יד לבנים' שכונת רמת ורבר, רחוב ארלוזורוב
לציון עצמאות מדינת ישראל, בסמוך ליד לבנים. בגן אנדרטאות המנציחות את חללי העיר: 'יד לגיבורים', 'הזחליל המצרי', 'הטנק השלפן', אנדרטה לניר יוגב.

גן יהונתן רחוב ארלוזורוב מול קריית המוזיאונים 'יד-לבנים'.  לזכר סא'ל יהונתן (יוני) נתניהו ז'ל. מפקד סירת מטכ'ל שנפל במבצע אנטבה.

 גן החי"ל בכפר גנים בין הרחובות הנשיאים, כץ ולוין. מנציח את חיילי 'הבריגדה' שהוקמה בשנת 1944.

גן הלוחם היהודי כפר גנים, רחוב הפרטיזנים, מנציח את הלוחמים היהודים שנפלו בעת שרותם בצבא האדום במלחמת העולם השניה.

גן ששת הימים בקרית אלוןרחוב רמז. להנצחת מלחמת ששת הימים.

גן דקר – ברחוב אליעזר פרידמן. מנציח את 69 הלוחמים שמצאו מותם בצוללת דקר-, צוללת חיל הים שאבדה בדרכה לישראל בינואר 1968,כשעל סיפונה 69 אנשי חיל הים.

 

אנדרטאות

אנדרטה לבני נוה עוז – נוה עוז, האנדרטה לזכר הנופלים מבני נוה-עוז, ממוקמת בנוה עוז בחצר בית הספר.

אנדרטה לחללי אסון המסוקים – בשכונת הדר גנים.

אנדרטה לציון '73 חללי אסון המסוקים'.אסון המסוקים תאונה שהתרחשה ב- 1997, שני מסוקים התנגשו בצפון הארץ, בעת שהובילו לוחמים לדרום לבנון. באירוע נהרגו כל 73 החיילים שהיו במסוקים. שמונה מתוכם היו אנשי הצוות שהטיסו את המסוקים.בין הנופלים שניים מבני העיר.

אנדרטה לחללי מאורעות תרפ'א– רחוב חיים עוזר.אנדרטה זו הוקמה בשנת תרפ'ב-1922, לזכר 4 חללי פתח תקוה: אבשלום גיסין, חיים-צבי גרינשטין, זאב אורלוב ונתן רפופורט שנפלו בכ'ז בניסן תרפ'א בהגנתם על פתח תקוה.במשך שנים ניצבה האנדרטה בחצר בית הועד-ברחוב מונטיפיור.

יד לגיבורים- גן העצמאות (יד לבנים) אנדרטה להנצחת חללי תרפ'א – אנדרטה הבנויה מאבן, עליה גולפו בתבליט שמות ארבעת הנופלים ב'מאורעות' והפסוק: 'הצבי ישראל על במותיך חלל', סמל ה'הגנה' ויום הקרב שבו נפלו: כ'ז ניסן תרפ'א.

אנדרטה זו ניצבה שנים באזור הקרבות בצפון-מערב העיר .ביום הזכרון כ'ז בניסן נהגו להגיע כל תלמידי העיר ותושביה כדי לחלוק כבוד לנופלים. בשנת תשל'ה (1975) הועברה האנדרטה למקומה הנוכחי  בגן העצמאות הסמוך ל'יד-לבנים'.

 אנדרטה לחללי עין גנים -בצומת הרחובות עין גנים – וולפסון, בחצר בית הכנסת. האנדרטה עשויה מסלע, עליו מונצחים בני עין גנים שנפלו במלחמת העצמאות. המונצחים הם: אלבום נתן-יוסף, בכר יהודה, דינוביץ אבשלום, כהן ניסים, מאירוב יהודה, נתיבי מחניה, סימבול יוסף, פנחס יצחק, שוהם יגאל.

אנדרטת 'גן הנופלים' –שכונת אם המושבות ב'גן הבנים' ברחוב חדרה. האנדרטה הוקמה בתשס'ד -2004 .להנצחת שלושת חיילי צה'ל שנחטפו בלבנון והושבו ארצה ב-30 לינואר 2004: בנימין אברהם ז'ל, עדי אביטן ז'ל ועומר סואעד ז'ל.

שדרת ירון השדרה נקראת ע'ש סמ'ר ירון מאיה שנפל בתשנ'ב – 1992בעת מילוי תפקידו.

 

שכונות

שכונת החילים המשוחררים השכונה הוקמה בראשית שנות החמישים לרווחת החיילים המשוחררים ומשפחות שכולות.

שכונת תקומה על שם המושג תקומה, – תקומת המדינה לאחר חורבן בית המקדש ואלפיים שנות גלות.

קרית דדו על שם דוד אלעזר ('דדו') (1925 – 1976) הרמטכ'ל התשיעי של צה'ל.

שכונת האחים ישראלית  על שם האחים יעקב ואריה ישראלית, שנפלו במלחמת השחרור.

מוסדות

בית ספר 'אמיר' על שם אמיר בנימיני, בן שכונת עין גנים, שנפל במלחמת לבנון.

בית כנסת 'יד דניאל' ברחוב עוזיאל, על שם דניאל מזרחי שנפל במלחמת שלום הגליל.

'יד לבנים' אתר ההנצחה המרכזי של העיר פתח תקוה להנצחת בניה.

אירועים

טורניר כדורגל בבית הספר 'עין גנים' להנצחת אביב גונן שנפל באסון המסוקים.

ניווט אביב ע'ש יואב הר שושנים  להנצחת יואב הר- שושנים שנפל במלחמת לבנון.