נחקור את רבדי החשיבה הרפלקטיבית של הלומד בעזרת חמש נקודות מבט:
אני החושב
שאלות על המטרות שלי:
- מהן המטרות שלי?
- לאן אני חותר/ת להגיע?
- לאילו תוצאות אני רוצה להגיע?
- אילו גורמים עשויים לסייע לי לממש את המטרות שלי?
- מה יהווה עבורי סימן שהשגתי את המטרות שהצבתי?
- אילו קשיים אני צופה?
- אילו גורמים עלולים לעכב את מימוש המטרות שלי?
- מה אעשה כדי להתמודד עם הקשיים?
- באילו פעולות אנקוט כדי להתגבר על גורמי העיכוב?
- מהן הסיבות לפער בין המטרות שהצבתי לבין מה שהשגתי בפועל?
שאלות על הידע שלי:
- כיצד אני מבין ומפרש את המידע?
- אילו חלקים מן המידע מעניינים אותי יותר ואילו פחות?
- אילו חלקים מן המידע רלוונטיים לי ואילו לא?
- האם אני מסכים או לא מסכים עם המידע?
- האם היתה לי היכרות מוקדמת או ידע קודם?
- איך הידע הקודם עזר לי?
- אילו השוואות וחיבורים אני עושה בין ידע קודם שיש לי לידע חדש שרכשתי?
- אילו כלים פדגוגיים, עקרונות הוראה, פרקטיקות ומתודות רכשתי?
- איזה מידע נוסף הרגשתי שנחוץ לי ? איך השגתי אותו? במה הוא עזר לי?
- עם אילו תובנות חדשות יצאתי?
אני המרגיש
שאלות על הרגשות שלי:
- אילו רגשות עורר בי המידע שנחשפתי אליו? (הזדהות, התרוממות, תמיהה, כעס וכו')
- מה היה משמעותי עבורי, במה זה "נגע" בי?
- מה עניין אותי, למה התחברתי, מה גרם לי להנאה, מה מתסכל אותי?
- איזו מטלה זכורה לי כחוויה מעניינת במיוחד? במה התחברתי אליה ומה התחדש לי בעקבות מטלה זו.
- איזו מטלה נתפסה בעיניי כמטלה מתסכלת, מה עורר אצלי קושי?
- מה מבין דרכי הלמידה היא הדרך הטובה והמתאימה לי במיוחד ואיזו דרך מעוררת אצלי קשיים בלמידה?
- מהי חוויית למידה שהיתה לי בעקבות ההתנסות?
אני המאמין
שאלות על האמונות שלי:
- עד כמה אני מודע לאמונות, לעמדות ולערכים שלי?
- האם עלו סוגיות אתיות או ערכיות שונות? מהן וכיצד התמודדתי איתן?
- שינויים בערכים או באמונות שלי, שנבעו מהניסיון שעברתי?
אני הפעיל
שאלות על הפעולות וההתנסויות שלי:
- מה דעתי על אופן פעולתי בתהליך? (בעת התכנון והביצוע)
- בחינת ההתנהלות שלי בסיטואציה.
- אילו עדויות יש לי לאופן שבו אני תופס את פעילותי בתהליך? (הרגשתי, תגובות התלמידים, תוצרים)
- כיצד אשפר את פעולותיי בהמשך?
- מה יעזור לי לפעול טוב יותר?
- במה תרמו ההתנסויות המעשיות להבנת הנלמד?
- שלושה דברים שהייתי עושה אחרת אם הייתי נתקל במצב דומה.
- איזה תפקיד הייתי רוצה ליטול לעצמי?
אני המיומן
שאלות על המיומנויות שלי:
- האם התנסיתי במיומנות חדשה?
- איך היה לי עם זה?
- מה היה לי קשה?
- מה היה אפקטיבי?
- מה הפתיע אותי?
- מה היווה לי חסם?
- מה הייתי עושה אחרת?
- שלוש דרכים בהן התפתחו מיומנויות הטיפול שלי במהלך האירוע.
- במה המיומנויות שלי התפתחו?