שאלות לפיתוח החשיבה הרפלקטיבית של הלומד

נחקור את רבדי החשיבה הרפלקטיבית של הלומד בעזרת חמש נקודות מבט:

אני הלומד

אני החושב

שאלות על המטרות שלי:

  • מהן המטרות שלי?
  • לאן אני חותר/ת להגיע?
  • לאילו תוצאות אני רוצה להגיע?
  • אילו גורמים עשויים לסייע לי לממש את המטרות שלי?
  • מה יהווה עבורי סימן שהשגתי את המטרות שהצבתי?
  • אילו קשיים אני צופה?
  • אילו גורמים עלולים לעכב את מימוש המטרות שלי?
  • מה אעשה כדי להתמודד עם הקשיים?
  • באילו פעולות אנקוט כדי להתגבר על גורמי העיכוב?
  • מהן הסיבות לפער בין המטרות שהצבתי לבין מה שהשגתי בפועל?

 

שאלות על הידע שלי:

  • כיצד אני מבין ומפרש את המידע?
  • אילו חלקים מן המידע מעניינים אותי יותר ואילו פחות?
  • אילו חלקים מן המידע רלוונטיים לי ואילו לא?
  • האם אני מסכים או לא מסכים עם המידע?
  • האם היתה לי היכרות מוקדמת או ידע קודם?
  • איך הידע הקודם עזר לי?
  • אילו השוואות וחיבורים אני עושה בין ידע קודם שיש לי לידע חדש שרכשתי?
  • אילו כלים פדגוגיים, עקרונות הוראה, פרקטיקות ומתודות רכשתי?
  • איזה מידע נוסף הרגשתי שנחוץ לי ? איך השגתי אותו? במה הוא עזר לי?
  • עם אילו תובנות חדשות יצאתי?

 

אני המרגיש

שאלות על הרגשות שלי:

  • אילו רגשות עורר בי המידע שנחשפתי אליו? (הזדהות, התרוממות, תמיהה, כעס וכו')
  • מה היה משמעותי עבורי, במה זה "נגע" בי?
  • מה עניין אותי, למה התחברתי, מה גרם לי להנאה, מה מתסכל אותי?
  • איזו מטלה זכורה לי כחוויה מעניינת במיוחד? במה התחברתי אליה ומה התחדש לי בעקבות מטלה זו.
  • איזו מטלה נתפסה בעיניי כמטלה מתסכלת, מה עורר אצלי קושי?
  • מה מבין דרכי הלמידה היא הדרך הטובה והמתאימה לי במיוחד ואיזו דרך מעוררת אצלי קשיים בלמידה?
  • מהי חוויית למידה שהיתה לי בעקבות ההתנסות?

 

אני המאמין

שאלות על האמונות שלי:

  • עד כמה אני מודע לאמונות, לעמדות ולערכים שלי?
  • האם עלו סוגיות אתיות או ערכיות שונות? מהן וכיצד התמודדתי איתן?
  • שינויים בערכים או באמונות שלי, שנבעו מהניסיון שעברתי?

 

אני הפעיל

שאלות על הפעולות וההתנסויות שלי:

  • מה דעתי על אופן פעולתי בתהליך? (בעת התכנון והביצוע)
  • בחינת ההתנהלות שלי בסיטואציה.
  • אילו עדויות יש לי לאופן שבו אני תופס את פעילותי בתהליך? (הרגשתי, תגובות התלמידים, תוצרים)
  • כיצד אשפר את פעולותיי בהמשך?
  • מה יעזור לי לפעול טוב יותר?
  • במה תרמו ההתנסויות המעשיות להבנת הנלמד?
  • שלושה דברים שהייתי עושה אחרת אם הייתי נתקל במצב דומה.
  • איזה תפקיד הייתי רוצה ליטול לעצמי?

 

אני המיומן

 שאלות על המיומנויות שלי:

  • האם התנסיתי במיומנות חדשה?
  • איך היה לי עם זה?
  • מה היה לי קשה?
  • מה היה אפקטיבי?
  • מה הפתיע אותי?
  • מה היווה לי חסם?
  • מה הייתי עושה אחרת?
  • שלוש דרכים בהן התפתחו מיומנויות הטיפול שלי במהלך האירוע.
  • במה המיומנויות שלי התפתחו?