מטרה Ι רציונל Ι איך עושים את זה? Ι איך עושים את זה בלמידה דיגיטלית? Ι דוגמאות Ι חינוך 2030 ידע מיומנויות וערכים וגישות Ι מה צריך לקחת בחשבון? Ι תשתיות פיזיות וטכנולוגיות Ι חיבוריות ושיתופי פעולה Ι טיפים Ι מה הערך המוסף Ι סרטונים ופעילויות להרחבה Ι
> מטרה
להתאים אישית תכנים, מוצרים ושירותים לצרכים, לרצונות וליכולות הספציפיות של הלומד, במטרה להעצימו ולפתח בו הנעה פנימית ואחריות לתהליכי הלמידה.
> רציונל
כל לומד הוא עולם ומלואו, ויש בו את הפוטנציאל האינסופי להצליח אם נבנה עבורו תכנית למידה שמתאימה את עצמה אליו. תכנית למידה אישית שתאתגר ותוביל אותו למומחיות בתחומי התוכן הנלמדים ולפיתוח מיומנויות גישות וערכים החשובים למציאות המשתנה של היום. בלמידה מותאמת אישית הלומד יכול לקבל בעלות על תהליך הלמידה שלו, ובה בעת לפתח קשרים עמוקים ואישיים עם עמיתיו והמנחים שלו.
> איך עושים את זה?
על המנחה להוביל ולרכז את תהליכי האבחון, ההערכה והמדידה של הלומדים ולכוון את הלמידה. המנחה מעצב את סביבת הלמידה, בונה עם הלומד את תוכנית הלמידה האישית ומתאים עבורו את דרכי הלמידה, ההערכה והמדידה.
ההתאמה האישית יכולה להתבצע על ידי:
- הלומד עצמו בדרך של בחירה מודעת מתוך חלופות מוצעות
- מוסד הלימודים שבו בוחר הלומד ללמוד.
- אלגוריתמים חכמים, האוספים מידע על האדם ומתאימים עבורו את המוצר או את השירות בזמן אמת
> איך עושים את זה בלמידה דיגיטלית?
- בניית מרחב לימודי – מודל א-סינכרוני שיש בו מודולות לבחירה.
- הנגשת המידע במגוון סגנונות למידה: שמיעתי, ויזואלי-חזותי, תחושתי – קינסתטי.
- כתיבת יומן אישי /הערכה עצמית/ רפלקציה בבלוג
> דוגמאות
- תח"י תכנית למידה יחידנית, תכנית שנכתבת בהתאמה לצרכי התלמיד בעל הצרכים המיוחדים במסגרת החינוך המיוחד.
- מורים המשתלמים בפסג"ות מרכיבים את תכני הפיתוח המקצועי שלהם מתוך סל של מודולות על תחומי התעניינות וצרכים אישיים.
> חינוך 2030 – ידע, מיומנויות, ערכים וגישות
כיוונון והשלמה של יעד, מיומנויות למידה ולמידת מיומנויות, מוטיבציה, תכלית, מודעות עצמית, יעילות עצמית, חשיבה ביקורתית, סקרנות, תודעת צמיחה, מיומנויות שימושיות לטכנולוגיות מידע ותקשורת, פרואקטיביות, אחריות, חשיבה רפלקטיבית, הערכה וניטור.
> מה צריך לקחת בחשבון?
- המנחה משמעותי בתהליך הלמידה ותפקידו משתנה.
- המנחה מאבחן את הלומד במטרה להכיר את מאפייניו וצרכיו האינדיבידואליים, ומסתמך על פרקטיקות הוראה גמישות בארגון סביבת הלמידה.
- המנחה מייעץ ללומד במטרה לסייע לו בהתמודדות עם אתגרים אישיים ואקדמיים ובנוסף לכך, מאמן אותו להניע את התקדמות תהליכי הלמידה.
> תשתיות פיזיות וטכנולוגיות
למידה מותאמת אישית יכולה להתבצע במרחבי למידה שונים, כל מרחב עשוי להכיל תשתיות שונות שיכולות להיות משולבות בסביבות טכנולוגיות ואי פורמליות למשל שפת הים יכול לייצר מרחב של שלווה ורוגע, סביבה ביתית יכולה להכיל מחשב ופינה אהובה להתרווח בה, חצר מזמנת מרחב מואר ופתוח יחד עם רעשי רקע מזדמנים.
> חיבוריות ושיתופי פעולה
הלומדים בלמידה מותאמת אישית יכולים ליצור קשרים זה עם זה ועם המנחים שלהם.
> טיפים
- על המנחה להתמצא בסביבות למידה גמישות המגוונות בדרכי ההוראה: למידה עצמית, למידה מבוססת פרויקטים (PBL), עבודה בזוגות, צפייה בשיעור מצולם, למידה בקבוצות ועוד.
- חשוב לעודד את הלומדים לבנות מערכות יחסים המבוססות על פתיחות, אמון, מחויבות הדדית והתמדה זה עם זה.
- צריך לזכור שלא כל הלומדים צריכים להגיע לאותה רמת מומחיות בתוכן הנלמד, בזמן מוגדר. ההתקדמות של הלומדים מבוססת יכולת.
> מה הערך המוסף
- ההתאמה יוצרת העצמה של הלומד דרך המשאבים החינוכיים המושקעים בו הן באופן אובייקטיבי, עקב ניצול אפקטיבי ויעיל יותר, והן באופן סובייקטיבי, עקב המענה המותאם לצרכיו ולשאיפותיו.
- הלמידה נוטה להיות מוטת עתיד שכן היא מותאמת למאפייניהם, לצורכיהם ולשאיפותיהם של בני הדור הצעיר שהם מוטי עתיד באופן טבעי.
- חינוך מותאם אישית מקל על הלומד את ההתמודדות עם אתגרי העתיד, שכן הוא מאפשר לו להתמודד עימם באופן המתאים לו ביותר.
> סרטונים ופעילויות להרחבה
מה זאת למידה מותאמת אישית? (סרטון)
הערך המוסף של הפרסונליזציה (סרטון)
יישום למידה מותאמת אישית במרחבים
מעגלי ראו"ת- ראייה אישית ומערכתית להתמקדות בתלמיד